Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je trochu zvláštní, že ke QUEENS OF THE STONE AGE jsem si musel hledat cestu poněkud déle. Přitom všechno se zdálo být tak jednoduché. Bývalí členové skvělých KYUSS, odhodlani vyhrabat vše, co zůstalo pod troskami jejich předchozího působiště. Debutové, bezejmenné album z roku 1998, do puntíku potvrzující vše očekávané. Pod lascivním obalem se skrývající mohutná nálož "pouštního" rocku, z jehož jasného vzezření však už pomalu a nenápadně vyčuhovaly kontury budoucích výraznějších proměn.
Dnes, po patnácti letech může být Joshoa Homme se svojí dosavadní prací velice spokojený. Té se sice na její cestě nevyhnuly překážky, například v podobě personálních rošád anebo zdravotních problémů samotného lídra, ale Josh má zjevně velice tuhý kořínek a především jasný pohled na věc. "...Like Clockwork" nepředstavuje v diskografii skupiny nahrávku, jež by zásadně otáčela kormidlem, ale jen těžko lze nevnímat dílčí změny, jejichž vyjmenování může tvořít nedílnou součást recenze každé nové desky QOTSA.
Z hlediska stavby skladeb máme opět tu čest s dalším krokem v ústrety mainstreamu. Toho už je kapela nějakou dobu součástí, což koneckonců potvrzuje i její pozvánka na letošní ročník iTunes festivalu, kde mimochodem londýnskému publiku předvedla skvělé vystoupení anebo stále docela šokující hostování Eltona Johna na letošním albu. Náležet do hlavního proudu inteligentní muziky je však krokem zcela legitimním a v tomto případě i zaslouženým.
V praxi to však neznamená, že by "...Like Clockwork" nemělo zajímat posluchače řízné rockové muziky. Zas takové kotrmelce od tohoto uskupení očekávat nemusíme. Album ve své vyrovnanosti uspokojí širokou posluchačskou obec, a to způsobem, který by měl vylučovat ignoraci těch či oněch skladeb. Ostré, přímočaré vypalovačky si podávají kliku s promyšlenějšími kousky a abychom se z toho všeho náhodou nezbláznili, jsou tady výtečné pomalejší songy, plně odhalující i tuto tvář skupiny.
Když se rodí nápady, je pak zbytečné jimi šetřit a komplikovat si situaci jejich tasením v pozdější hrací době, kdy se většina umělců snaží přivodit vrchol nahrávky. Takových má tato deska hned několik. Sladkobolná "The Vampyre Of Time And Memory" poskakuje na hranici přeslazeného kýče a přitom se vysmívá těm na její druhé straně. Když po ní nastoupí nekomplikovaný, ale o to více strhující rytmus vpřed uhánějící kytarové pecky "If I Had Tail", těžko lze nepochválit dramaturgii alba, razící heslo "v jednoduchosti je síla".
Ona zmiňovaná jednoduchost spočívá v dávkování skladeb ve stylu rockový vál - další rockový vál - zpomalíme - a znovu vše od začátku, díky čemuž dochází pro posluchače, a bezpochyby i pro interpreta samotného, k žádoucímu efektu eliminace některých hluchých míst. Ty bychom v tomto případě mohli hledat jen při bližším zkoumání, ale prostřednictvím některých zbytečně protahovaných pasáží by se jistě našly.
QOTSA jsou zábavnou kapelou. Zábavnou v smyslu napjatého očekávání každé další nahrávky a také díky čím dál tím sebejistější schopnosti propojit svět chytlavých rádiových popěvků s nefalšovanou rockovou dravostí. Díky těmto hodnotám ani jejich čím dál tím víc posluchačsky vstřícnější hudba nepodléhá kvalitativní devalvaci, kterou si častokrát hudební průmysl bere jako daň za úspěch. Zde je prostě stále vše jak má být.
Šestileté čekání na novou desku mělo smysl. Promyšlená, chytlavá a místy strhující rocková nahrávka od stále velmi zajímavé kapely, která je zjevně při síle a chuti.
Já vím o čem chceš hrát. O zmatku v nitru člověka. Ale musíš to zahrát jasně, aby tomu lidi rozuměli.
p.s. Trošku zamrzí chudobná podoba bookletu CD, v podstatě žádného, i když na tohle si QUEENS OF THE STONE AGE nikdy moc nepotrpěli. Je to škoda, protože přenést texty do současného grafického torza by určitě přineslo i silný nehudební zážitek.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.